'Znám českou muzikálnost,' říká De Cormier

Sep 23, 2009

Americký aranžér, dirigent a producent Robert De Cormier, dohlížel v minulých dnech ve studiu ČNSO na nahrávku orchestrálního dokreslení koncertů folkového tria Peter, Paul and Mary. Český národní symfonický orchestr se tak účastní zcela poslední nahrávky této dnes už vlastně historické sestavy, kterou minulý týden opustila Mary Travers. Zemřela na leukémii a posledního turné už se nemohla zúčastnit.

Americký aranžér, dirigent a producent Robert De Cormier, dohlížel v minulých dnech ve studiu ČNSO na nahrávku orchestrálního dokreslení koncertů folkového tria Peter, Paul and Mary. Český národní symfonický orchestr se tak účastní zcela poslední nahrávky této dnes už vlastně historické sestavy, kterou minulý týden opustila Mary Travers. Zemřela na leukémii a posledního turné už se nemohla zúčastnit.

„Byli zcela jedineční, osobití,“ vzpomíná Robert De Cormier. „Potkal jsem je už v začátcích a trvale a intenzivně jsme spolupracovali posledních 20 let. Zachytil jsem jejich comeback, který vlastně pokračoval až do onoho minulého týdne.“
Podle něj byli Peter Paul and Mary svým způsobem zjevení, i když prakticky nepracovali s vlastním repertoárem, jak bývá u folkových muzikantů zvykem. Přebírali cizí skladby a dávali jim tu neopakovatelnou křehkost a jakousi perokresbu, kterou  bylo doslova vidět v jejich verzích skladeb třeba Boba Dylana nebo Peta Seegera.
„Dnes zpívá spousta lidí, kteří zpívat neumějí, jen jsou vybaveni technicky a tak nějak vzdáleně cítí hudbu, kterou si myslí, že vyjadřují své pocity,“ pokračuje 87letý Američan Robert De Cormick. „Bývá to ploché, nudné, bez espritu. Peter, Paul and Mary by dnes už asi neuspěli, byli moc vzdálení tomu návalu vjemů, který dnes muziku přehlušuje.“
O současné nahrávce říká: „Snažili jsme se podtrhnout krásu jejich interpretace dodáním symfonického orchestru a to vše doplníme ještě sborem, který dotočíme ve Spojených státech. Je to trochu experiment a klidně tomu můžete říkat podvod na posluchače, protože to, co uslyší z desky, živě slyšet nemohli. To umožňuje dnešní technika. Ale jedno je jisté, že bez Mary to prostě už nepůjde.“
Robert De Cormier se kromě produkování a aranžování tria a kdysi také hudby Harryho Belafonteho věnuje skládání muzikálové hudby a také skladeb pro baletní představení – i pro vynikající newyorský Alvin Alley Ballet Theatre. Kromě toho v devadesátých letech mj. uvedl s Newyorským vokálním souborem dvě opery terezínských autorů: Brundibára Hanse Krásy a Císaře Atlantidy Viktora Ullmanna.
„Znám českou muzikálnost,“ říká De Cormier, „a v Praze jsem si ji jen potvrdil. Spolupráce s ČNSO byla vynikající.“
Nová nahrávka se teď dokončí uvedenými sbory a měla by vyjít ještě do Vánoc. Je nesporné, že bude věnována Mary Travers.                        /Otakar Svoboda/
'Znám českou muzikálnost,' říká De Cormier